måndag 29 april 2013

SPX / SIS summering av helgen (MASSOR med bilder)

God förmiddag alla.
Nu är SPX helgen över för mig.
Kom hem sent igår kväll. Här kommer jag
skriva och lägga upp bilder från själva mässan.

Fredag
Fredagen började med en smärre kaos med paketet innehållande fanzinet Abe Z.
Jag kollade på mailet och såg att paketet hade kommit fram till DHL service point. Så jag ringde dit och kollade med dem om möjligheten fanns att jag kunde få paketet lite tidigare. Tyvärr sade de, alternativet var att jag åkte dit och hämtade paketet. Så jag gjorde det, när jag kom fram visade det sig att kuriren redan åkt med paketet. Så de var tvungna kontakta honom och be honom vända med paketet. Jag väntade på plats, med en taxi bredvid vars taxameter rullade på. 
Till sist kom paketet och jag fick den, sen stressade jag hem och hade 10-15 minuter på mig att packa allt som jag skulle ta med till SPX. 
Jag hann.

På tåget till SPX fick jag även ett sms från mamma, som informerade att det kom ännu en paket hem. Så Abe Z var så många, då det fick delas upp i två paket. 
Huvudsaken var att jag fick med lite fanzin upp till Stockholm. 

Väl framme i Stockholm kunde jag äntligen slappna av efter hela dagen.
Senare på kvällen gick jag på en... märklig teater som heter Exit Hamlet. Den var intressant...

Lördag och Söndag
Ordningen av bordet, ungefär en timme innan mässan öppnar.

Bordet bredvid vår var min skolas. Skolans årsbok syns tydligt... Kvarnby Serier.

En av böckerna vi sålde på plats.

Mässan har öppnat, det börjar komma in lite folk.

Kollegan Patrik (närmast bilden), bakgrunden aktivt liv på mässan.

Urhunden nomineringarna delades ut med Ola Hammarlund. Och min lärare
Josefin Svenske på scen.

Fanzin avdelninge (foajen) även några större studios finns på plats.
Nosebleed Studio syns närmast (bordet med vit duk)

Herman & Hednings skapare signerade och på köpet fick
man även det nya ölet med Herman & Hedning på etiketten.

Folk som går förbi och tittar (mycket fönstershoppare den första dagen).
Bordet mittemot vår är Bild & Bubbla (Seriefrämjandet).

Min skolas bord (massor med fanzins finns på bordet).

Mycket folk här och där.

Ännu mer folk.

Den tidigare nämnda Herman & Hedning ölet syns lite längre
bort i bordet. Jag får testa den någon gång. Tydligen släpps
den snart på systembolaget.

Den glade Patrik sitter och skrämmer bort kunderna från 
vårt bord. (Jag skojar bara, Patrik... eller?)

En urval av all fanzines på skolans bord.

Fredrika Karlsson - från min klass (som står och "vaktar" bordet).
Hon är grym på att rita fladdermus. 

Massor med fanart från Seriefestivalens officiella maskot.
Den officiella maskoten är ritad av Loka Kanarp.

En annan del av foajen där alla fanzin försäljare finns.

De grejer jag köpte på mässan.
- Nosebleed Studio nya antologi. Gillade deras senaste (från förra SPX)
- Theos äventyr. Den senaste. Älskade de tidigare delarna. 
- Blue Moth, träffade skaparen och snackade lite. Trevlig kille.
- De Dödas Tempel, gillade teckningsstilen så jag köpte den.

- Rans Magiska värld 3. Har alla de tidigare delarna
- Sherlock Hund. (DVD) har varit nyfiken på den. Hayao Miyazaki ju!
- Ritman Katz (fick den gratis)

- Evil Tree. Har läst den tidigare på appen Comic X. Men ville ha den i papperformat.
Skaparen Daniel Thollin är även trevlig han. (Han jobbade också med den nya Theo).
- Trans:IT en annorlunda bok. Jag pratade länge med Marcus Linda Benzien Lindmark,
det blev mycket intressant diskussioner.
- Susanna & Bo (fick den gratis)
- Valhall vol. 5. Man har ju de tidigare delarna, plus kul att träffa skaparen Peter Madsen igen.
Han ritade en bild i boken. Först frågade han vad jag ville ha. Jag bad honom överraska mig. Det gjorde han.

Summering
I år var det ännu roligare. Jag träffade flera nya personer och knöt fler kontakter.
Speciellt kul var det att träffa flera personer igen, som... Ola Skogäng, Stefan Eriksson, Ola Hammarlund, Daniel Thollin, Jonas Andersson, Frida Ulvegren och många till. 

Plus jag har haft flera bra möten under helgen, och ett möte ledde till en av mitt drömjobb någonsin. Mer om det senare i sommar eller höst. Då jag får offentliggöra det. Perfekt!

När man åkte tåg hem, var man helt slut på tåget och spelade frågesport med de övriga två som åkte med mig. 

Tack igen för helgen SPX/SIS, mycket bra ordnat.

//Viktor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar